Kwalifikacje i kompetencje pracownika biblioteki
Mimo że z roku na rok rośnie zainteresowanie elektronicznymi wersjami książek, to wizyty w miejskich bibliotekach dalej są rytuałem dla milionów Polaków. Za ich komfort wyboru odpowiadają pracownicy biblioteki. Jakie kompetencje oraz kwalifikacje należy mieć, aby otrzymać tam pracę?
Miłość do książek
To najważniejszy wymóg. Zadaniem bibliotekarzy nie jest tylko wydawanie oraz przyjmowanie książek. Muszą oni również na bieżąco dbać o kondycję zgromadzonych pozycji. Do tego potrzeba nie tylko określonej wiedzy na temat książek, ale również dużej dozy miłości – dlatego jest ona tak poszukiwana przez osoby rekrutujące na tego typu stanowiska.
Aktualne ogłoszenia praca – setki zawodów i tysiące miejscowości.
Miłość do książek potrzebna jest z jeszcze jednego powodu. Wiele osób odwiedzających biblioteki nie ma jasnych preferencji, co do książki, którą mają zamiar wypożyczyć. Tutaj istotna jest rola bibliotekarza, który znając najnowsze publikacje (oraz klasykę) jest w stanie polecić coś ciekawego.
Spostrzegawczość
Brakująca książka na półce, zagniecenia w rogu strony lub uszkodzona okładka. Spostrzegawczość jest istotną cechą każdego bibliotekarza. Dzięki niej, jest on w stanie zapanować nad porządkiem w bibliotece, a także nieustannie dbać o dobrą kondycję książek.
Komunikatywność
To cecha, którą musi posiadać każda osoba, która na co dzień zajmuje się obsługą klienta. Do takich zawodów zaliczana jest również praca bibliotekarza. Każdego dnia do księgarni lub biblioteki może przyjść nawet kilkaset – a w większych miastach nawet kilka tysięcy osób – i spora część z nich będzie chciała porozmawiać. Tematów takiej rozmowy może być wiele: aktualnie najchętniej czytane książki, problem z kartą klienta lub informacja, w jakim dziale znajdują się książki danego autora.
Dzięki rozwiniętym zdolnością komunikacyjnym, bibliotekarz jest w stanie szybko i skutecznie udzielić odpowiedzi na zadane pytania.
Skrupulatność
Dla osób, które sporadycznie odwiedzają biblioteka, ogromna liczba znaczników i podziałów może spowodować prawdziwy zawrót głowy. W takim świecie pracują bibliotekarze. Każdy odwiedzający gość chce szybko znaleźć swoją książkę, dlatego ta powinna być w odpowiednim miejscu.
Między innymi dlatego, osoby aplikujące na stanowisko bibliotekarza powinna wykazywać się skrupulatnością. Nie jest to raczej praca dla zapominalskich bałaganiarzy.
Gdzie mogą szukać zatrudnienia bibliotekarze? Jest dostępna praca w Zamościu.
Praca w bibliotece – wymagania
W internecie bez trudu znajdziemy oferty pracy dla bibliotekarzy i bibliotekarek. Wymagania do pracy na tym stanowisku nie są wysokie. Przede wszystkim trzeba być osobą pełnoletnią i posiadać zaświadczenie o niekaralności. Najczęściej wystarczy również dyplom ukończenia szkoły średniej, ale nie jest to regułą. W niektórych bibliotekach wymagane jest ukończenie studiów wyższych, a pewną przewagę mają osoby po studiach związanych z polonistyką, dziennikarstwem czy literaturoznawstwem.